Om Ivy

Kort informationsinlägg om Ivy

Bakgrund:
Mr. X har mamma tinker, Mr. X betäcker mamma tinker lite huxflux med någon hingst, som jag antar han inte vet någonting om eftersom han då inte hade någon information om varken ras, lynne, färg eller NOTHING åt mig. Det han kunde konstatera var att han kände ägaren och att han kunde kontakta denne så jag kunde åka och titta på hingsten som inte stod allt för långt borta. Jag har kontaktat Mr. X och frågat om han kontaktat ägaren av hingsten ännu för några veckor sedan, men fick inget svar tyvärr. Så jag antar att hingsten kommer vara okänd... Jag har haft många gissningslekar på vad han kan vara för ras, och det lutar åt något varmblod av något slag. En ras av ädlare slag än tinker åtminstone!
Även om jag fått se mamma tinker så har även hon okänd bakgrund, men en sak vet jag, och det är att hon är renrasig tinker/cob eller vad man föredrar att kalla det.
Jag vill även förtydliga att Mr. X har väldigt bra hand om sina djur även om Mr. X kanske inte är helst seriös med sin s.k "avel". Han håller på mycket med handel av smådjur osv. Men återigen, är väldigt mån om djuren.

Hur hörde jag talas om henne och varför köpte jag henne:
Min f.d kollega som är ute på mycket maknader med höns hade träffat honom på en lokal marknad där han berättat att han hade ett stoföl (1 år i år 2015) detta sker på tidig vår. Han berättar att han aldrig varit ute hos dem mer än när fölet föddes, så nu kan han ej komma nära henne. För att förtydliga är mamman gudasnäll och super att hantera. Min kollega bedriver shetlanduppfödning och hade inte riktigt tid/rum för denna häst och berättar för mig dagen efter på jobb. Hon berättar även att Mr. X hade planer på att slakta henne om han inte blev av med henne då det inte låg i hans intresse att ha en häst som inte går att hantera.
Och här vill jag också förtydliga, jag tycker INTE det är fel att slakta en häst som har haft ett jävligt bra liv och sådär, men det smackade till lite i mitt stenhjärta eftersom hon enbart var 1 år gammal.
Så jag åkte och tittade på henne samma dag som jag ringde Mr. X

Här är hon när jag var och tittade på henne
När jag frågade Mr.X vad hon hette så sa han:
"Hon har inget namn, men jag kallar henne Cobben"


Det var så gulligt att jag nästan funderade på att fortsätta kalla henne det, bara för att!

Mina framtidsplaner med henne:
Jag har absolut inga planer på att sälja henne, åtminstone inte den närmsta tiden. För det första är hon just nu en enmannahäst (höhö, konstigt?) enbart jag som hanterar henne och hon är ännu int
e redo för fler, men det är än dock en viktig detalj och fler människor skall presenteras när hon är mogen för det. Och sen skulle det vara så brutalt oansvarigt att sälja en sådan häst som i de flesta fall bara hade hamnat fel, och antagligen kanske hamnat på slaktbilen i slutändan endå!
Nu ligger det inte i mitt intresse att sälja henne eftersom jag har lärt mig massvis av att "tämja" henne och lär mig varje dag. Finns nog inget bättre sätt att lära sig hästspråk än genom en "vildhäst" som pratar klarspråk!

Ännu längre fram om huvudet är moget för det tänker jag mig en inridning vid 4-5 års ålder, är hon inte redo då, får vi helt enkelt vänta något år till. Finner ingen anledning till att stressa. Jag kommer förbereda henne så gott jag kan från marken innan detta och det blir som det blir helt enkelt!
 

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test