Raka/klippa hästen

Ja, vi är tyvärr på väg mot sådana tider nu, och jag är så jäkla kluven med hur jag vill göra... För det första är jag en sån människa som helst ser att hästarna får behålla all sin vinterpäls, den är där för att skydda dem och de klarar sig urbra utan täcken osv. det är en häst i balans när den får sätta päls och hålla värmen som en häst gör om vintern.
DOCK, för det andra är jag också sån som jättejättegärna klipper hästen för att hästen ska slippa obehaget att bli supersvettig under ridning, för det kan fantamig inte vara så skönt heller, att bli svettig bara av att stå i ett "varmt" stall, eller gå i ridhus i 5 minuter?
I vintras gjorde jag en enkel liten klippning på Eddie, dels för att han aldrig blivit klippt förut och tänkte börja milt och sedan dels för att han just var inriden och reds ganska sparsamt.
 
Man ser ungefär hur mycket som jag rakade bort på denna bilden.
Och det må se onödigt lite ut, men TRO mig när han blev svettig, så nästan 'sökte' sig svetten till de rakade områdena. Ja, jag är inte dum, de svettas mest på halsen och bogen, men min poäng är att det verkligen hjälpte att raka det lilla om någon känner sig kluven för en häst de ska rida sparsamt i vinter.
Han gick utan täcke alla torra dagar/nätter, eftersom blåst och "torr" kyla inte precis är ett problem, han hade däremot täcke under regniga, blaskiga och sånna dagar då risken är större att de blir nerkylda.
(Ja, han har skav från täcket, men det ska han INTE få i år för jag har ett nytt täcke som redan är extrafodrat i manken och jag ska extrafodra det på bogen också!)


 
Jag har dock bestämt mig i år att det kommer bli antingen det ena eller det andra. Jag har alltså lagt upp två alternativ för mig själv. I vinter kommer han bli riden, det försäkrar jag mig själv, för han ska få sin vila från och med Dec-Jan, någon gång, och sedan 1-2-3 månader framåt beroende på hur han ser ut, mår, känns osv.
Men som sagt, eftersom han kommer bli riden, så har jag lagt upp två alternativ som ser ut såhär:
(förbered er på en av mina underbara redigeringar xD )

Det mörka brunish-aktiga föreställer klippning Nr1
Det gulaktiga föreställer klippning Nr2
 

Klippning 1 var originalidén, ingen värstingklippning, bara en liten ökning av den förra kan man säga. Jag vill HELST spara magen. Dock är Nr2 lockande då den erbjuder mer "ventilation" vid ridningen och alla områden som lätt blir svettiga luftas fritt. Vad tycker ni? Vilken klippning hade ni föredragit?
I vilket fall som helst kommer jag under ALLA omständigheter ALLTID spara hela ryggen, från manke till svansrot, aldrig i livet att jag klipper bort värmen från de viktigaste delarna på kroppen som så brutalt lätt blir nerkylda! Jag begriper alltså inte folk som klipper hela hästen, inkl. ryggen. Det är bara så... taskigt! Jovisst de täckar sina hästar med 300 gram vinter blabla. Men liksom.. Nä. Aldrig i mitt liv att jag klipper där.
Bara som en parantes tycker jag det är urkul med folk som helrakar hästen och sen lämnar en liten ruta på ryggen, alltså en riktigt minimal, mindre än sadeln, mindre än.. ja? Varför lämnar man en så obetydligt liten ruta? Är det nån storhästgrej jag inte förstår?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test