Igår...

Ja, jag vet att jag är helt efter med inlägget igen, jag borde skrivit detta igår, men efter att ha jobbat helg och varit så flitig att jag ridit två hästar så förtjänade jag lite vila igår (Kan jag ju tycka, haha).
Hur som haver skrittade jag först ut med Louise, då red jag Mundilfari. Wtf tänker ni, är det inte hästen hon bara ridit 10 minuter en gång förut som inte ens är inriden, jodå. Det är han, men jag känner lite såhär, han behöver komma ut i skogen, jag tycker inte om att låta unghästen snurra runt inne på banan, den behöver gå framåt lära sig direkt att det är ROLIGT att bli riden och vara med sin ryttare. Och det finns inget som förbereder honom bättre på uteritter än att ja, rida ut. Så vi skrittade en 20-30 minuters runda då jag även provade öka lite, han väljer DIREKT tölten, helt klart en naturtöltare. Broms och styrning fungerade perfekt med tanke på hur lite erfarenhet han har.
Han är brutalt stabil, både på det sättet att han inte alls blir vinglig med ryttare som min lilla Eddie var, men även också psyket, det är ju något jag märkt från början när jag hanterat honom. Men ibland kan det bli annorlunda med ryttare på ryggen, men näe, inte rädd fför nått enda mög.
 
Eddie har ju fortfarande lite ajaj på benet eftersom såret tar tjugo svåra år på sig att läka, så honom skrittar jag i princip bara, dock började jag trava lite igår. Jag red ut med en kvinna som har en något stirrig ponny uppstallad hos oss. Hon vill ha lugnt sällskap när hon rider ut för att hennes ponny ska hålla sig lugn så jag erbjöd mig att rida ut med henne. Och hästen var lugn, taktade lite emellanåt, men jag tror Eddie ger ett bra inflytande på stirriga hästar, för han är sån som nästan blir lugnare när den andra hästen är hetsig (Om det inte är Gymir, för då är det bara tävling). Så när den här hästen galopperade på stället och studsade upp och ner skrittade jag Eddie på långa tyglar bredvid. Ska jag nämna att jag bara red i nosgrimma som jag hade fäst tyglarna i? Jag är så glad över Eddie han är underbart snäll. Ibland gör jag så när jag bara ska rida lugnt. Orka trycka in bett i munnen när man inte behöver det?
I traven var det lite ajaj i benet de första stegen, men det gick snabbt över. Jag vill bara förtydliga att detta inte är en HÄLTA, utan detta är något som kommer från att såret stramar lite när han rör sig större än i skritt. Och han mår inte dåligt av att röra på sig.
 
Jag ska till stallet idag igen efter att ha jobbet lite, jag blev inringd på jobbet nu imorse eftersom en kollega har får akuttid på sjukan. Men måste bara vänta på tvätten så jag kan ta den, annars kommer nästa tolle och bara slänger ut allting på golvet för att man inte tagit tvätten när det är deras tur, och tvättningen var förgäves.
Förlåt för långt inlägg, men det var i alla fall en uppdatering!

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test