Formel 1 Eddie

(Fråga inte ens om designen, den är under uppbyggnad, Haha!)
 
 
Ja, idag blev jag formel 1 ryttare. Eddie var seriöst som ett skenande godståg!
Jag hade planerat ett ridpass i skogen och börja med en lång framskrittning, sedan rida fram lite i trav och mjuka upp med lite galopp för att sedan träna trav-tölt intervaller, och sen varva ner med trav och sedan skritta hem.
På Eddies schema stod det: skritt-TÖLT-TÖLT/GRISEPASS-TÖLT-TÖLT-GRISEPASS-TÖLT-PASS-TÖLTskritt.
 
Det var ingen lugn tur jag fick mig idag. Idag kändes herr E som en unge. Ni vet när de just har lärt sig något, så måste de göra det HELA tiden. Precis så var han, han skulle tölta HELA tiden. Oavsett om han orkade hålla tempot eller ej. Tölt skulle det vara och fort skulle det gå. Jag försökte trava fram så gott jag kunde, men det blev inte så mycket till vettig uppmjukning då jag tog det minsta lilla milligram i tyglarna så var han över i tölt snabbare än jag hann blinka. Men då jag alltid värmer upp i trav försökte jag göra det bästa av racertraven, och tog en liten galopp.
Sedan var det ju en hel del trav-tölt intervallträning som stod på tur, och det är inga problem att skifta mellan dem två, varken på ena hållet eller det andra. Men det var fortfarande väldigt känsligt när jag tog i tygeln, så det blev supersnabb trav på halvlånga tyglar. Måste ha sett OTROLIGT kontrollerat ut...
Trots hans små avbrott till grisepass så var det mer jättetrevlig tölt än grisepass. Och det är ju bra att det är på det hållet, haha. Jag har hört att man ska vara positiv ;) Det som gör att han slår över i grisepass är väl det vanliga egentligen. Antingen så är det för att han går fortare än vad han orkar eller för att han taggar till och blir spänd av att gå i kort tempo.
 
Fast för att försvara Eddie, pappa þorsteinn har väl inte 9 i pass för intet ;)
Men som sagt jag är glad att han känner sig bekväm i tölten och att den går åt rätt håll, han har mer energi än någonsin och jag förstår inte hur han kan ha det i såna här tider när de håller på att sätta päls och allt. Han får inget foder som ger honom extra energi, så det kan jag inte dra bort heller, haha. Jag får rida bort den! ;)

Wiihooo jag är så glad för min lilla häst!
(Jag kan fortfarande inte riktigt fatta att jag har köpt honom!)

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test