DenTolfteSeptember

Så att jodå, jag tänkte berätta vad jag gjorde med hästarna idag! med hjälp av bilder, så allt kommer på löpande band ;)
 
Till och börja med ryktade jag Eddie, även om han är lite halt och är i vila behöver ju även han ans!


Ute på stallplattan var det också ansning av fjäderdräkten i full gång!


Visst är det lite skrämmande?  De smyger sig på en när man står med ryggen emot i stallet, sedan när man vänder sig om och tittar på dem så bara fryser dem, precis som att vår syn är baserad på rörelser och att de är helt osynliga om de inte rör sig. Obehagligt att ha en höna som står såhär tills man tittar bort...


Ibland glömmer man bort de där små viktiga detaljerna i "träningen", det är lätt att glömma hur det var förut, och det är så underbart att se att det går framåt, i början så dansade Eddie runt i (nästan)panik när man drog fram slangen och skulle spola honom.
Nu står han helt lös och gillar läget.
Jag spolar helt enkelt hans sår ärr med kallt vatten, för det är väl i stort sett det enda jag kan göra i nuläget för att hålla ev. svullnader och värme nere.


Sen var det Mundilfaris tur, han stod lika alert och vaken som alltid och smaskade på höet som det bjöds på idag. Inga problem med hovarna idag, vilka annars kan veva lite hejvillt omkring.
Sedan red jag ut, ensam på honom. För första gången, det var inte några problem den första biten så länge vi hade de andra inom synhåll, men ju längre bort vi kom desto mer gick det upp tydligt för lilla M att det bara var han och jag som skulle ut. Det resulterade mycket gnäggningar och mycket tveksamhet över att gå vidare, det var ett tydligt orosmoment att skiljas från de andra.
Hur som helst är jag inte den som är den utan jag bara "Nä, skärp dig nu, du har mig, nu går vi." och det gjorde vi också, det var aboslut inga 10 minuters-stopp med total panikfrysning. Utan ja... bara lite tveksamhet. Vilket är förståeligt. Vi red i alla gångarter, galoppen var lättare idag tyckte han, han tog den direkt vid galoppskänkel och skuttade förnöjt fram ett par steg i galopp innan han tvärt saktade av, förmodligen för att han tappade balansen lite, men han trillade snabbt in i galoppen igen av sig själv och galopperade riktigt fint och mjukt en bit.


Mói fick vara sist, han tänkte jag ta ner på banan och träna lite från marken för att se hur mycket han kom ihåg, vi har som sagt inte tränat på något alls sedan typ ett år tillbaka, har en kort film på en liten del av träningen som jag ska visa när den är lite fixad, mer om det när den kommer upp :)


Sen kom Lincoln och hälsade på.


Men Mundilfari, VAFFOR VILL DU ENTE POSSA MAJ?!


Jag och "mina" pojkar


Okej, jag bjuder på denna, mest för att jag inte orkar bry mig xD
Unghäst + unghäst brukar inte betyda lugna stunder x)

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test