Pälsätare

Jag tänkte faktiskt ta upp det här med pälsätare eftersom jag har viss erfarenhet av det sedan några år tillbaka.

Fina Týri på bild som förra året blev drabbad!


Jag kan börja med denna texten från Apotekets hemsida:
Hästen har två lusarter som kan ge hudirritation och klåda. Pälsätaren är den vanligaste lusarten. Den lever av och i pälsen. Blodsugaren däremot är ungefär dubbelt så stor, cirka 3 mm och lever på att suga blod.
Smittspridning sker vid direktkontakt mellan hästar samt via ryktdon, filtar och täcken med mera.
Löss lever hela livet på hästen och kan inte överleva någon längre tid vare sig utanför hästen eller på någon annan djurart. Lushonan klistrar fast sina ägg, som kallas för gnetter, på hårstrået. Äggen kan vara svåra att få bort mekaniskt.
Hästar drabbas av löss framför allt under vinter och tidig vår, men löss kan även hittas under andra delar av året.
Lössen ger hästen klåda. I lusens saliv och avföring finns ämnen som kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner.
För närvarande finns inte något godkänt lusmedel till häst.
Bild lånad från Bukefalos
- Jag vet människor som har provat alla möjliga preparat mot pälsätare, men inget har fungerat. Har hört ett fall då det var någon som behandlade med Switch 1 gång i veckan under 3 veckor, och då hade det fungerat tydligen. Men jag är väldigt skeptisk mot att preparat funkar eftersom de oftast bara tar bort de levande lössen, och då kommer dock äggen sitta kvar, kläckas och fram kommer fler löss. Det är liksom en evighetsbehandling, skämt åsido. Jag hade inte lagt ner varken pengar eller tid, och riskerat hästens hälsa på en massa sånna här preparat. Eftersom alla dessa oftast är gifter och kan vara väldigt hälsofarliga.

- Det enda sätt, jag känner till, och faktiskt vet funkar mot detta, är att raka hästen på de utsatta områdena så som hals(under manen), ganaschen, under pannluggen och om du vet med dig om hästen blir utsatt på något annat område, tex. vet jag 2 hästar som blev angripna rakt uppe på rumpan/länden.

- Vad jag upplevt är de flesta hästar inte så påverkade av pälsätarna mer än att det kan klia till och från, det verkar variera från häst till häst. Kanske även då storleken och placeringen av det drabbade området spelar in.

Det är nog jäkligt svårt att säga vad det är som avgör och spelar in i frågan vilka hästar som blir drabbade, då det oftast är väldigt slumpmässigt. Det kan vara alltifrån bara en häst på en gård blir drabbad som står stallad med andra hästar, upp till flera stycken. Det verkar uppenbara sig i alla möjliga miljöer.
-
Sen är det ju det också, hästen ser ju ut som en skabbsmittad räv när den fått pälsätare, hade min häst blivit drabbad hade det nog hindrat mig från att åka iväg med den (förutom smittorisken). Hästen ser ju ovårdad och sjuk ut. Jäkligt tråkigt när hästar blir drabbade.
Dock är det inte bara hästar, utan många andra djur kan också bli drabbade, tex. är det även vanligt bland skogslevande djur såsom hjortar och rådjur.
Nu är det inte meningen att skrämma upp er som inte hört talas om detta innan, men det kan vara rätt bra att känna till detta, då det inte är lönt att plocka ut veterinär o titta på detta när de endå inte kan göra ett dyft för att få bort det, inte mer än vad du själv kan i alla fall. Då kan du spara de pengarna!
Har exempel på ett fall när 2 hästar i vårt stall blev drabbade, jag upprepade dag ut och dag in till ägarna att jag var 100% övertygad att det var pälsätare (det är väldigt lätt att känna igen). Sedan en dag kommer jag och då har de kallat ut distriktsveterinären ( DYRT SOM FAEN). Veterinären står länge och bara stirrar, muttrar om diverse bisarra saker, och kommer inte fram till vad det kan vara. Han rekomenderar dem att skriva ut avmaskningsmedel och avmaska dem 3 gånger.
Tror ni det funkade?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test