RAMBO MICKLEM MULTIBRIDLE

Helst av allt hade jag velat kunna rida bettlöst, och fortfarande kunna klättra mot mina mål inom ridningen med Eddie.
Jag har under ett tag försökt spana efter träns där på bästa sätt man kan "koppla ihop" bettet och nosgrimman, då jag gillar idén, att det både blir tryck i laner och nosrygg istället för på endast ett av ställena. För tillfället har jag satt ihop bettet och nosgrimman med karbinhakar, de är liite stora, men Eddie är i alla fall inte berörd av dem. Men det funkar inte i längden. Då hittade jag det här tränset, Rambo Micklem Multibridle:
Det ultimata tränset. Utformat för hästens välbefinnande, inga tryck på känsliga nervbanor eller hästens framträdande molar tänder i ovankäken.

Tre användningsområden:
1.Träns Med bett och de speciella clipsen som håller bettet på plats och ökar bekvämligheten hos hästen.
2.Longerings Kapson Fäst longeringslinan i nosgrimmans ring .
3.Bettlöst Träns, Det finns tre bettlösa alternativ. Från mild till stark så du kan alltid hitta ett alternativ som passar just din häst. När du vill använda det som en grimma tar du bara av bettet.

Finns i storlekarna : Ponny, Liten häst/Cob, SH Standard Häst, LH Large Häst.
Färg: Brunt, Svart

Men som ni säkert kan räkna ut med röven kostar det skjortan, hela 1.500:- Vad jag förstått kan man få det för 1.400:- om man har tur. Och det är ju WAYYY OUT of my prisklass...
Så jag vet inte ens om det är värt att fundera på. Om jag helt enkelt ska köpa ett par ordentliga hakar och fortsätta såhär. Jag är endå inne på att köpa ett nytt träns då det jag har nu är ihopplock.

Jag är dessutom sugen på att gå över från mitt nuvarande 3-delade Fullcheeck-bett till något med lite mer tjong i tex. ett Pelham, pessoa eller kandarstång. Fast, nä... Haha. På allvar, jag funderar på att gå över till ett 3-delat Eggbett eller ett 3-delat D-ringat. För han är inte i behov av stängerna längre, och då ser jag ingen anledning till att använda det längre. Dessutom är det bra att byta bett så att det inte är tryck på samma ställe alltid. Samma sak med nosgrimma. Den gillar jag att  variera just för att trycket inte ska vara detsamma alltid.
Ja, jag får se hur jag gör med detta.

Lämna en tolle!
Postat av: Anna

Tina har en enkel lösning, där man höjer upp remontgrimman, och spänner den genom bettringen, löst. Då kan man inte dra hästen i munnen, och inte dra bettet snett, samt får effekt av nosgrimman när det blir skrik o panik! Hon knäppte så en gång när jag tittade och sa att det var bra tex till nybörjare som gärna tar stöd för balansen i tygeln..

2012-05-16 @ 15:45:49

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test