Lektion

Red som sagt för Carina Jöers igår, det var främmand km/he men trots allt ganska spännande att rida för en ny person. Vi jobbade mestadels i början met att böja i skritt och få honom att sätta under sig och bli mjuk, jobbade i traven med att han skulle lugna sig. Jag fick "försöka" rida mer på ett sätt utan att använda skänklarna och mer med sätet på lång tygel och försöka få honom att söka sig ner genom att bara slappna av, av sig själv. Och sätta igång trav lugnt utan att han hoppar iväg. Han brukar ju oftast hoppa iväg och tänka "Fullt ös medvetslös" när jag sätter igång.


Det var lite jobbigt för honom och lite annorlunda, men han skötte det jättebra det var i så fall jag som hade svårt att skola in mig i detta ridsätt som jag dock måste påpeka mig se positivt på. Vi galopperade lite på volten också, hans galopp har förbättrats oerhört genom att jag bara fortsatt galoppera på banan och bara galopperat helt enkelt.
Sedan frågade hon om tölten, jag förklarade att han inte orkade långa sträckor och att han gärna sprang ifrån mig eftersom han tyckte det var lättare att tölta iväg i 190Km/h. Så hon föreslog att vi provade att tölta på en volt, och jag tyckte det lät avancerat av någon anledning, jag vet inte riktigt, men det kändes bara som att det skulle vara svårare och jobbigare för honom att tölta på en volt än en raksträcka. Men ack så fel jag hade. Vi töltade ett halft varv åt gången och efter ett par igångsättningar så gick han som en klocka.

Carina berättade att han balanserade sig bra på volten och tog stöd på min innerskänkel och yttertygel och dessutom fick en trevlig överlinje automatiskt av att han var rundad på volten, och därav bar sig bra och trampade på uppåt i en ren tölt. Och när jag tänkte efter så kändes han riktigt, riktigt fin. Helt plötsligt så kände hur hoppet plötsligt blev större att vi kanske kommer ha en tölt till Gaedingkeppnit!

 

Och en kommentar jag fick av henne som jag faktiskt har fått höra förr och alltid blir lika glad av att höra är att


'Han är väldigt välutbildad för att ha blivit riden så kort tid'

Framför allt något jag uppskattar hos denna häst är hans välvilja och även om han ibland protesterar och smiter när det blir jobbigt, så är han aldrig sådär "unghästdum".


Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test