Fråga?

Hade en kort diskussion med en tjej på nätet om "dressyr", så skrev jag nåt i stil med de klassiska orden


Jag- Dressyr är grunden till all ridning oavsett vilken inriktning man håller på med.

Greta(påhittatnamn)- Inte western ^^

Jag- Western är ju en sorts "dressyrdisciplin" i sig själv, så jo. Det är det visst. Och Dressyr är inte bara en häst som "Kröker på nacken och går i passage". Dressyr innefattar saker som tex. alla sidoförande rörelser-> Används inom western, konsten att rida hästen i en hälsosam hållning, det är ju något både dressyrare och Westernmänniskor strävar efter. Och även sånt som att ett gemensamt mål är att rida på så små hjälper som möjligt.
Så jo, Western är en sorts dressyr.

Greta- Skulle inte säga att western är dressyr. När man tar en dressyrlektion tex så vill man (väll) ha hästen mellan hand o skänkel, med en stadig kontakt i munnen. Western är friare i formen, menar då att hästen exempelvis är friare från tygeln.
Sen är jag lite för slut om kvällarna för att komma på mer..

Jag- Tycker inte man ska definiera dressyr på ett särskilt sätt, då dressyr för mig handlar om kontroll, rörelser och inverkan snarare än ett specificerat begrepp så som "Mellan hand och skänkel".
Ta tex. Barockridning som inte innefattar samma skolor som den "KLASSISKA dressyren" du refererar till. Men barockridning är trots allt endå en dressyrdisciplin då allt bygger på samma grunder.

Till och med Wikipiedia håller med mig, fast med andra ord!
"Dressyr är en ridsportsgren med det huvudsakliga syftet att göra hästen användbar och angenäm att rida och att främja samspelet mellan ryttare och häst"

Vad anser ni om dressyr i frågan i alla dess utföranden?

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test