Fika, ridning, olycka.

Få nu inte panik av rubriken, det är inget som har hänt med Eddie eller mig, det var inte så allvarligt som vi trodde från första början heller. However.

Fredagsvädret igår var LOVELY, jag och Amanda köpte oss varsin baguett vi festade på i stallet på Sandvången då, i solen, vi gick en runda ut till Islandshästarna som jag inte träffat på rätt länge så det var trevligt. Sen undersökte vi om det fanns någon häst till Amanda som hon kunde rida så vi kunde ta en tur i skogen. Vi fick låna Ålbjörn av Annelie som alltid är lika snäll och glad. Så jag körde bort till betet för att fixa Eddie, och jag red till Sandvången.

När jag skrittar in på gårdplanen så tycks det vara en hel cirkus, det står ca. 5 pers runt en häst på gårdplanen och bara glor. När jag kommer närmre så ser jag att det är blod i gruset och benet är bandagerat. Tydligen så skulle de lastträna, och gjorde detta utan transportskydd (Inget skitsnack om detta tack). Och när de skulle backa ut så slängde sig hästen utan att tänka efter och trampade sig själv på insidan av högerbakbenet.
Jonna som hade varit först fram och slängt på bandaget sa att blodet pissade åt alla håll och att man hade sett senor och diverse av vad som finns innanför huden och att hon var rädd att senan var skadad. De hade ringt veterinären som var på väg och ledde in hästen i boxen sålänge, men hästen= Nikita verkade knappt brydd eller medveten om att hon hade varken ett sår eller ett bandage.
Jag kände att det inte vad mycket mer jag kunde göra än att vara i vägen, så jag och Amanda gav oss ut.

Nikita 2011


När jag och Amanda kom tillbaka hade veterinären fortfarande in anlänt, Nikitas ägare hade lagt om bandaget och då kunnat se lite bättre på det samt sett att det inte blödde lika mycket längre.
Jag stannade på Sandvången eftersom jag ville veta hur det gick, efter en stunds väntan kom till slut veterinären. Nikita var faktiskt otroligt duktig när veterinären stod och petade rakt in i såret utan bedövning för att känna om något var skadat. Som tur var, var allting helt, dock var det ett riktigt räligt sår som inte skulle gå att sy då hudflikarna var både ojämna och bara hade lossnat från stygnen. Så det blev bara att bandagera.

Bandaget skulle bytas en gång om dagen samt så skulle hon få en pencillin-spruta en gång om dagen som de själva ska ge in i bogmuskeln. De skulle börja med Metacam först idag så skulle allt bli helt bra.
Dock så hittade de ett till sår på höger framben precis i karleden, ett hack in som de också lindade lite lätt för att undvika att smuts tog sig in. Men inget allvarligt det heller.
Snacka om att ha tur i oturen! Vi får nu önska Nikita ett snabbt och smärtfritt tillfrisknande!


Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test