Rött huvudlag?

"Linda" jag är superledsen att jag har missat din kommentar! Du undrade vad det röda huvudlaget var för något när jag lade upp en drös med bilder. Det ska jag berätta nu!
 
Det är en dually grimma


Info från hästpedagogen Ann's hemsida:
(Klicka på texten för att komma dit)

DUALLY GRIMMAN är en speciellt utformad och PATENTERAD träningsgrimma av Monty Roberts. Det är ditt ulimata träningsverktyg tillsammans med HÄNDERNA SOM HÅLLER I HÄSTEN genom din timing och eftergift då grimman är utformad att belöna hästen när den väljer att arbeta tillsammans med dig och du kan säkert träna och hjälpa hästen genom svårigheter i lastning tömkörning, användbar i ridning, inskolning till att stå, gå och ledas, ridas i och mycket annat.

 

DUALLYGRIMMAN FINNS I OLIKA STORLEKAR:
Grön - Ponny
Röd - Small ponny och hästar med små huvud och små ganacher
Svart - Medium till ponny och hästar med normal storlek på grimma inkl stor cob
Blå - XL till stora kraftiga ganacher och långa huvud


Jag själv har inte använt en sådan jättemycket, jag använde duallygrimma mycket när jag praktiserade hos Camila Prager (Vilken bilden är tagen hos) jag både ledde, red och tömkörde/långlinade i duallygrimman och visst kan det ta en viss stund för både dig själv och hästen att skola in sig i den, men när man väl vet hur man ska hantera den och hästen vet hur den ska föra sig i den så är den helt underbar att jobba med!
Framförallt så flyttar sig trycket bort från nacken, där tusentals olika nerver sitter, ner till nosryggen där inte lika många nerver finns, alltså minimerar man obekvämligheten, även ytterligare genom att det löpande delen av grimman inte på något sätt är "fast" i resten av grimman och ger eftergift när du släpper efter.
 
Lite bilder jag tog på en lastningskurs för Ann:
 
Hoppas du blev nöjd med ett lite försenat svar "Linda"!

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test