Islandshästryttare=okunnig skogsflängare?

Jag vet att jag är dålig med inlägg men tänkte skriva ett lite mer innehållsrikt idag.

Att vara en Islanshästryttare, vad innebär det? Skogsturer i full galopp eller bara påmanglande i tölt?
När man träffar andra icke-Islandshästryttare innebär det oftast (nästan alltid) direkt personen i fråga tror att man inte har någon aning om vad tex. en framdelsvändning är. (Bara som exempel)
Visst att många som inte hållt på med hästar innan gärna köper islandshästar just för att de är så jäkla perfekta (Hehe). Ni vet vad jag menar ;) Men grejen är att även många likaså jag har konverterat från stor-häst till Islandshäst. Jag har tävlat både dressyr och mycket hoppning, vilket kan förvåna folk som inte känner mig sedan innan.

2005, Dressyrtävling, Daprilia                             2007, Hoppträning på gården, Squeal

Bara för att Islandshästarna är avlade för att transportera och färdas långa sträckor och numer avlas ju dem även för gångarterna, men så är det inte skrivet i sten att man måste fortsätta med bara detta. Precis som trav och galopphästar skolas om till "vanliga" ridhästar, kan väl vem som helst skola om en Islandshäst till önskad inrikning. Intresset bör ju finnas hos båda parter, men inget är omöjligt. Eller hur?

Jag skulle nog vilja påstå att jag är inne och petar lite på allt möjligt med Eddie, variation är bra, variation är kul. Från marken, gör jag allt i från tömkörning, promenader, longering, även lite "trickträning/NH" men har inte fördjupat mig i det då det inte känns som hans grej, har även börjat lite med Smali nu, det är ju nästan lite som agility (Även om jag inte gillar den liknelsen, haha). Det går ju att göra uppsuttet och från marken.

En dag med miljöträning och lite kravfri barbackaridning



Men bara för att jag är Islandshästryttare betyder inte det att det enda jag gör är att skritta runt barbacka i skogen i repgrimma. Jag tar dressyr på "största allvar" och uppskattar ett väl genomfört dressyrpass på banan lika mycket som jag uppskattar en lång, kraftfull och snabb tölt en raksträcka i skogen.

Träning på grusvägen i Mars


Något jag gillar, Eddie älskar och gör alltför sällan är att att hoppa  eller löshoppa, oftast har jag varken ork eller tid, men det händer ju att man gör det endå! Eddie har sannerligen visat underbar inställning till hoppning, och duktig är han också!

Löshoppning Mars


Sen har jag ju påbörjat en inkörning som inte har utvecklats om jag tänkt eftersom jag flyttade ifrån sandvången, men nya stället har också en vagn, så det ska fortsättas någon dag!

Körträning April



Men bäst är vi nog på att bara ha kul och leva livet!

Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test