Välgörenhetskeppni, vad är det?

Fick en fråga om vilka poäng jag fick i en kommentar, och Josefine, det kan jag tyvärr inte svara på för jag fick inga poäng! Jag vet inte om du missat att det varit ett Välgörenhetskeppni, alltså ett s.k firmakeppni. Då man inte får några poäng. Jag ska förklara lite kort:
 
Man kan vara med i antingen barnklass, lättklass, mellanklass, eller elitklass uppdelade i ungdom/vuxen (inte barnklassen då givetvis). De huttar in alla ekipagen på banan samtidigt (Om gruppen inte är på tok för många tex. 20 st då de delas upp). Och man rider tills domarna är klara, man visar först i vänster varv och sedan i höger, under ritten får man visa vilka gångarter man vill och byta gångart hur många gånger man vill.
Poängen är att visa hästen från dess bästa sida och få domarna till att "vilja ta med hästen hem".

När första heatet är ridet får alla gå ut från banan och domarnas "favoriter" väljs ut, 6st som får rida finalheatet, de blir inkallade på banan igen och då avgörs vem som kommer 1a, 2a osv.
Det är en jäkligt rolig tävlingsform som tillåter dig att endast trava eller endast tölta om du så vill, dock var min problem att jag ville visa ALLA gångarter, för att jag ville väl visa någon slags mångsidighet, men det är ju inte så de dömer i denna tävlingen så jag gick nog lite minus för min underbara grisepass som jag så vackert försökte reparera under min ritt ;)
 
Hoppas ni begrep något alls av detta!
 
Detta är nog en av mina favoritbilder av galoppen från tävlingen.
Han har verkligen byggt upp en bärighet, och det är så enormt stor skillnad på nu och förut då galoppen i princip var obefintlig.

Lämna en tolle!
Postat av: Josefine

JAHA! Jag hade missat helt att det var ett firmakeppni, klantigt!! haha!

2012-08-22 @ 00:45:06
URL: http://Isbitarna.se

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test