Kom på en sak

Kom just på en sak, jag måste egentligen nästan utesluta att det är sadeln, för han är inte bekymrad i de andra gångarterna. I skritt, trav och galopp känns han bättre än någonsin! Så det skulle vara jävligt skummt om det var sadeln.
Ang. Josefine's kommentar, jag har även provat att rida åttor, volter, sicksack, serpentiner hit och dit och fram och tillbaka kringelikrok. Och han tar de stegen i svängarna rent, just för att han "måste" men så fort han kommer ur dem eller bli rakställd så är det liksom ingen fråga om saken, han bara trillar in i grisepassen.

Det känns verkligen VÄRDELÖST att inte kunna göra ett endaste piss åt detta. Jag hade kunnat acceptera att jag hade dålig fantasi och var för kass för att kunna göra något åt det själv men att det gick att åtgärda. (Och det är klart att det åtgärda nu också). Men just nu känner jag mig bara så jävla rövkass, det känns som att jag är världens sämsta ryttare, hästhållare, kompis. Som inte fattar varför min bästa vän gör man han gör.
Jag har tappat suget att åka till stallet.

Lämna en tolle!
Postat av: Jossan

Julia hade ungefär samma problem som du. Stelpa var bara ren i svängarna typ. Men förut så fick hon lägga spöt en en bog för att Stelpa inte hade med sig den ordentligt. Sen kom problemet tillbaka lite smått och då satte hon på boots bak och sen gick det mycket bättre. Kanske värt att testa något utav det :)

2012-08-24 @ 13:09:13
URL: http://semtegensis.blogg.se
Postat av: Sophia

Har du testat att rida barbacka om du är osäker på sadeln? Bara för att se om han tar tölten bättre?

Min häst hade fel sadel, upptäckte det för sent så hon fick hovledsinflammation, men hon ville inte höja upp sig och trampa under sig i tölten, det var mer än vanligt att hon stegrade väldigt lätt istället för att komma undan, vilket jag nu förstår i efterhand att hon gjorde för att sadeln tryckte.
Hon var också bra på att grisa...

Vi fick henne ren i tölten men det var ju svårare pga sadeln då.
Det vi gjorde var att göra massa halvhalter samtidigt drev man.
I början var det knackigt, det vill säga i väldigt långsamt tempo, nästan skritt för att hon ska hitta rätt. När hon hittade rätt så kunde vi med tiden öka även tempot.

Många vet inte detta, men skritt har typ samma gång som tölt fast högre tempo, därför är det bra att jobba i skritt och öka långsamt.

Vad jag för snabb och ökade tempot mer än hon klarade så grisa hon...

Hästen måste kunna höja sig, trampa under sig och kunna bära sig själv för att det ska bli rätt, är hästen inte redo så blir det fel, alternativt att hjälperna inte blir rätt.

Att rida för en duktig instruktör är superbra, man får många bra AHA upplevelser som man har hjälp av och är värt verenda krona om man väljer rätt person att rida för.

2012-08-24 @ 16:23:12
URL: http://isigt.bloggplatsen.se
Postat av: Sophia

Ett annat tips är boots, 200 gram brukar vara bra att börja med, då kan man fuska lite och hästen blir renare bättre men det ändå viktigt att även rida utan för att hitta en ren gång utan boots. Bruka rida 1-2 ggr i veckan med boots, resten utan

Svar: Jag vet att tölt är 4-taktigt, precis som skritt.Och jag vill inte bootsa honom med vikter då han faktiskt bara är riden i lite mer än ett halvår om man räknar bort viloperioderna. Tror det är mer slitsamt för en så pass ung och grön häst att gå med tunga boots.
saga.blogg.se

2012-08-24 @ 16:26:46
URL: http://isigt.bloggplatsen.se

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test