En äkta lullari...

Nu vet jag fanemig inte vad jag ska ta mig till längre....
Eddies tölt har gått finemang fram till nu, förstår verkligen inte hur tölten kan gå utför när det har börjat så bra. Han bara grisepassar, det är bara några ynka få steg vi kan få till i 4-takt. Och det är inte precis så att han inte vet hur man gör, för ända sedan jag började tölta honom så har han töltat rent, med mer eller mindre steg, dock alltid rent. Och sen nu bara woooooooap... En rejäl kaning nedåt. Och jag får inte bukt med det, jag kräver att ni ger mig tips, för annars måste jag snart söka expert råd, för jag har verkligen provat allt jag kan komma på.
Jag har föröskt öka och sänka tempot, göra serpentiner, göra volter, sakta av och börja om, rida i både hög och låg form, fatta galopp och ta ner i tölt från galoppen, hålla om mycket med benen och hålla om lite med benen, jag har ställt, gjort skänkelvikningar och flyttat undan skänkel på alla jävla sätt, har även kombinerat många av dessa stategier och gud vet vad jag mer jag har testat.

Jag ger snart upp, vet inte vad jag ska göra, för jag vill inte rida runt i grisepass, det vägrar jag. Jag vet att han är 5-gångare med mycket pass i sig, men varför skulle det hindra honom att gå i 4-takt NU, om det inte gjort det innan? Jag har tänkt igenom det så många gånger, men jag kan inte begripa vad jag ändrat i min ridning (om det skulle bero på det) eller vad helst det nu kan vara. Jag har kännt honom så länge nu att jag börjar undra om det är något annat? Är det sadeln? Det hoppas jag inte, för den ligger bättre än någon annan sadel och ger perfekta avtryck efter ridning och ger på alla möjliga sätt bästa förutsättningar för våra mål med ridningen.
JAG FATTAR INGENTING.

Jag är så förbannad på mig själv att jag inte fattar bättre, att jag inte kan göra något åt det när jag kommit så långt, vad är det jag missar?!? !?!  GROROAOUWOWUWWRRR!
 
//Saga, ryttaren av den grisepassande springaren
Såhär ser det mestadels ut när jag försöker tölta numer.
Och nä, jag skäms inte över att visa eller  berätta detta, för om man inte kan erkänna sina brister och problem, FRAMFÖRALLT för sig själv, hur ska man då kunna göra något åt det?

Lämna en tolle!
Postat av: Jossan

Om du testar rida barbacka någongång så kan du ju utesluta sadeln om det går lika dåligt. Jag är verkligen ingen expert på 5-gångshästar och det är ju rätt svårt att hjälpa när man inte ser hästen ;) men har du testat att konstant ändra varv på volterna? Alltså typ rida massor med 8:or?
Du kanske ska testa att stretcha honom? Det märks ganska stor skillnad på våra hästar om vi stretchar dom eller inte. Och dom brukar oftast gå bättre när vi gör det.
Har du testat att gå en bit i öppna eller mot öppna iaf?
Har du testat att släppa kontakten i munnen lite? Eller ge honom ännu mer stöd?
Ja, det var väl det jag kom på.. Som

2012-08-24 @ 07:57:47
URL: http://semtegensis.blogg.se
Postat av: Jossan

Jag tänkte inte på att du faktiskt inte rider med kontakt i tygeln på bilden..

2012-08-24 @ 07:58:42
URL: http://semtegensis.blogg.se
Postat av: Anonym

Om han inte har töltat så länge så låt honom trava ett tag. Tölten är så mycket jobbigare än traven. Om han inte har så lätt för tölten så träna mer trav och inte så mycket tölt. Det är det vanligaste felet man gör - töltar alldeles för mycket och för långa sträckor.

2012-08-28 @ 14:48:03

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test