Det här med utfodring...

Islandshästar
skötsel - hälsa - gångarter

Är en bok skriven av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson och är även en bok jag rekomdenderar alla att läsa. Jag har inte tittat i den på mycket länge, men satt just av någon okänd anledning och bläddrade igenom den och fann texter om en känslig punkt, just utfodring.
Jag är ofta med om, även i stallet där jag har Eddie att folk inte förstår vikten av "försiktighet" när man utfodrar med kraftfoder. Jag ska citera första texten:
" Magsäcken är, som tidigare nämnts, liten på en fullvuxen häst och den kan inte känna när magen är full. En häst kan flräta sig om den får i sig för stora mängde tort kraftfoder, vilket kan vara livshotande. Hästar kan inte  kräkas upp föda."
 
Varför kan människor inte inse, hur många gånger man än försöker förklara att en häst inte mår bra av att få en hink med flera liter kraftfoder 1 gång om dagen? Är det inte uppenbart att hästar "aldrig är mätta"? Vilket för mig till nästa citat:
"Hästen behöver kontinuerlig tillförsel av fibrer i tillräcklig mängd för att täcka sitt fiber- och tuggbehov. För att uppnå mättnadskänsla måste hästen äta under tillräckligt lång tid. Ett foder som snabbt sväljs ner retar ätreflexen, men hästen blir inte "mentalt" mätt. Då ökar risken för att hästen börjar äta på annat inne i stallet eller ute. Beteendestörningar som krubbitning kan uppstå till följd av detta. Det tar mer än dubbelt så lång tid att äta ett kilo vallfoder jämfört med motsvarande mängd kraftfoder."

I början fick Eddie endast några deciliter kraftfoder efter varje pass.
I sådana små mängder tyckte jag var okej att äta ur en hink (liten botten).

 
Detta är ännu en sak jag märkt att många hästmänniskor inte förstår/vet. Att hästar känner ingen mättnadskänsla i magen, utan de har ett tuggbehov som behöver stimuleras och mår bättre av att få äta långsamt och länge. Däför är det ingen omöjlighet att de kan äta ihjäl sig om de får för mycket kraftfoder.
Jag kan bli upprörd och arg när jag ser "vissa" personer i stallet som slänger in en hink med kraft till sin häst innan ridning, rider ett häftigt pass och sen slänger in en hink till efteråt. Jag är lika förvånad varje gång.
Vilket för mig till nästa citat:
"När hästen tar en tugga foder börjar tänderna mala sönder fodret och det utsöndras saliv. Saliven blöte upp föadan och hjälper till att förhindra stopp i foderstrupen. När hästen äter grovfoder/vallfoder utsöndras mycet störe mängde saliv än nä den äter kraftfoder, på grund av att stråna stimulerar slemhinnorna i munnen längre tid än vad kraftfoder gör"

Under de kalla månaderna på året utfodras vår flock med hösilage ca. 3-4 gånger om dagen och halm 1-2 gånger om dagen beroende på vädret.
 
So, here we go again, varför, VARFÖR undrar jag, slänger man i hästen en hink med kraftfoder, kraftfoder som hästen inte producerar så mycket saliv åt under förtäringen, precis innan ridning? Är inte det helt logiskt om man tänker ur sitt eget perspektiv att man själv inte hade velat kränga i sig en stor måltid innan ett entimmes träningspass?
Och något som jag är rädd för, är foderstrupsförstoppning, vilket jag inte funnit något om i denna boken, men som jag tycker folk bode vara mer medvetna om. Den vanligaste orsaken till att hästar får detta är att de antingen har fått torrt kraftfoder de inte tuggat ordentligt, dvs. har slängt i sig. Eller till och med pga att de har blivit utfodrade i en krubba/hink med liten botten, då hästen får tag på mer foder/för mycket åt gången.

Och tänk nu inte att era hästar är för glupska för att förhindra att äta långsamt, allt går och jag ska tipsa om några grejer man kan tänka på.
- Ge aldrig hästen kraftfoder direkt innan ridning, jag brukar tänka att den får i alla fall ha minst 1.5 timmes matro, helst längre. Grovfoder är ingen fara i måttliga mängder då salivproduktionen är större vid intag av hö.
- Ge hästen helst inte kraftfoder direkt efter ridning heller, om du gör det se då till att hästen är ordentligt avskrittad, den ska ej flåsa eller vara överdrivet varm i kroppen.
- Ge såklart hästen inte mer kraftfoder än vad din ridning och häst behöver. Det finns massor av tabeller på nätet där du kan räkna ut vad din häst ska ha. Annars rådfråga veterinär eller foderexpert.
 
- Om du har en häst som hetsar upp sig när den vet att kraftfodret ska komma kan man slänga in lite hö strax innan så den kan avreagera "hungerhetsen" före.
- Om den fortfarande slänger sig över maten och hetsäter kan man lägga ut kraftfodret på höet, på golvet (om det är rent såklart) eller annan yta så den tvingas äta långsamt.
- Det bästa är om hästen kan få äta all sin mat från marknivå, dvs. så den får äta ur den position som är naturlig för hästen, då är riskerna mindre.
- Om du har hästen inackorderad och inte kan kontrollera måltiderna till punkt och pricka kan du alltid lägga en saltsten/mineralsten i krubban så hästen även i krubban tvingas äta lite långsammare.
- Om du köper krubba till din häst, köp då en med stor botten eller rundad botten och inte de här djupa.

1. Rundad krubba, OK!                                                  2. Djup krubba, BIG NO NO NO NO!!!



3. Låga plastbaljor, BIG YES YES!!!                                             4. Vanligaste typen av krubba, OK!



När Eddie var som smalast tog jag det här med utfodring till en helt ny nivå!
( Lite, fast endå inte skämt åsido ;> )



Lämna en tolle!

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test